Isnin, 22 Julai 2013

Telekomunikasi Mobile

KONSEP ASAS KOMUNIKASI MOBILE


Telekomunikasi, juga dikenali sebagai "Telecom", adalah pertukaran maklumat melalui jarak yang jauh dengan cara elektronik dan merujuk kepada semua jenis suara, data dan penghantaran video. Ini adalah satu istilah yang luas yang merangkumi pelbagai teknologi menghantar maklumat seperti telefon (berwayar dan tanpa wayar), komunikasi gelombang mikro, gentian optik, satelit, radio dan penyiaran televisyen, internet dan telegraf.

Alatan yang digunakan dalam komunikasi ini adalah pemancar dan telefon.Medium penghantaran antara pemancar dengan telefon adalah menggunakan isyarat radio frenkuasi dalam bentuk isyarat sinus.

Antara Contoh-contoh isyarat telekomunikasi


Talefon berfungsi menerima dan memancar maklumat.Cellular radio beroperasi dalam dalam 3 band iaitu 900Mhz,1800Mhz dan 2.2Ghz mengunakan dua teknologi iaitu GSM dan UMTS.GSM merujuk kepada Global system for Mobile Communications dan UTMS merujuk kepada Universal Mobile Telecommunication System. Base station di gunakan untuk memancarkan isyarat kepada pengguna.Rekabentuk di letakkan lokasi base station ini adalah dalam bentuk hexagon.


Rekabentuk lokasi base station

Setiap satu lokasi base station di panggil cell.Menentukan lokasi cell ini adalah bergantung kepada beberapa perkara dan di antaranya ialah lokasi penempatan sama ada di dalam Bandar di pinggir Bandar dan di luar Bandar. Jarak antara base station di dalam Bandar antara 0.2 - 0.5km dan 2-5km di pinggir bandar .Dalam sesuatu keadaan GSM base satation sukar memancar isyarat lebih dari 35km kerana terdapat "delay" dalam perambatan gelombang untuk sampai ke mobile phone.

Di dalam sesuatu cell terdapat satu base station.Bila pengguna membuat panggilan talefon dalam cell,base station akan menerima isyarat dari pengguna.Kadang-kadang terdapat line "congest" kerana channel dalam base station terhad tetapi penguna ramai.Untuk menyelesaikan masalah ini konsep "frequency reuse" diguna pakai.
   




Lesen Mobil yang dikeluarkan oleh MCMC kepada syarikat operator Malaysia.





Spectrum Allocation untuk perkhidmatan mobile di Malaysia


       Frequency Division Duplex (FDD)
       Upper band: 2110 to 2200 MHz
       Lower band: 1920 to 2010 MHz

      Time Division Duplex (TDD)
      Frequency: 1915 to 1920MHz
      Frequency: 2010 to 2025MHz

      IMT2000 Operators
  1. Celcom
    Celcom (Malaysia) Berhad
  2. UMTS
    UMTS (Malaysia) Sdn Bhd
  3. U Mobile
    U Mobile Sdn Bhd
  4. DiGi
    DiGi Telecommunications Sdn Bhd


CDMA untuk Band 450Mhz




Tiada ulasan:

Catat Ulasan